My Beloved Follower

Selasa, 6 September 2011

PERKARA2 Y MEMBATALKAN IMAN

1.SYIRIK
SYIRIK brmksd menyekutukan Allah dgn sesuatu pada Zat,sifat dan af'alNya.. ia berlku melalui pemujaan,penymbahan, permintaan, perlindungan dn kepatuhan kpd sesuatu selain Allah
Syirik terbahagi kpd 2 iaitu:
  1. Syirik jali-perlkuan syrk scra terang.contohnya menymbah patung,matahri,bintang dan sbgainya selain Allah SWT..
  2. Syirik khafi-perlkuan syirk scra tersmbunyi..contohnya takbur,riak,ujub

2.KUFUR
KUFUR brmksd x prcya kpd Allah serta mengingkari ajarn y dsmpaikn oleh nabi Muhammad saw. Orang yang melukakn perkara ini digelar KAFIR dan akan dilaknat Allah seperti firman Allah y brmaksd: "dan mereka yang kafir ,maka celakanlah bagi mereka,dan (Allah) mensia-siakan amalan mereka. yang demikian itu kerana sesungguhnya mereka membenci apa yang diturunkan oleh Allah (Al-quran) lalu Allah membatalkan amalan mereka"(surah Muhammad 47:ayat 8-9)
Kufur tebhagi kpd 2 iaitu
  1. Kufur hakiki- engkar @ menfikan rukun iman dan syriat y dbw oleh Rasulullah saw... contohnya x mengakui balasn akhirat, menlak hukum y terdpt dlm Al-quran sperti golongan y mengmlkn ajaran qadyani,batiniyah dan zaidiyah.. (golongan2 ini merupakn orng islam yang sesat dan x dpt menrima kselurhan ajaran Al-quran.. oleh itu mereka mencipta ajaran sndri), magatakan solat fardhu merugikan masa dll.
  2. Kufur nikmat- meningkari Allah sbgai pembri nikmatkpd manusia dan makhluk ciptaanNya.. contohnya menggunakh nikmay kejln maksiat,enggan mengeluarkan zakat(ar-riddah), boros berblanja dll..

3.RIDDAH
RIDDAH brmksd brpaling dan keluar drpd islam.Orang y melkukan riddah jgar dglar MURTAD. Prbuatn ni sgt dilrang Allah sebgaimn djlskan dlm Al-quran, firman Allah y bermksud: "dan sesiapa antara kamu murtad(berpaling tadah) dari agamanya(agama islam) lalu dia mati sedangkan dia tetap kafir, maka rosaklah amal usahanya(yang baik) didunia dan diakhirat mereka itu ahli neraka kekal didalamnya(selama-lamanya)"
(surah Al-baqarah 2:ayat 217)

Seseorng yang boleh mnjd murtad apabila brlku 3 perkra ini iaitu:
  1. iktikad - berniat hndak mninggalkan islam
  2. perktaan - mengisytharkandri keluar dri islam
  3. perbuatn - mnganut agama lain selain agam islam

4.KHURAFAT
KHURAFAT brmksd kepercayaan dan perbuatn karut y dianggap mmpunyai hbngan dgn agam islam sdngkan ia bercanggah dgn konsep tauhid dan syriat islam...contohnya mmpercyai azimat y boleh menhan sesuatu bahaya kpd seseorng dll..

5.SIHIR
SIHIR brmksd ilmu y bekaitn perbuatn scra halus melalui pertlongan makhluk  ghaib, iaitu syaitan atau jin brtujuan memudratkan manusia. Firman Allah y  brmksd:  " dan sebenarnya nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi syaitan itulah yang kufur, merekalah yang mengajar manusia ilmu sihir"  (surah Al-baqarah 2: ayat 102)

6.NIFAK
NIFAK brmksd berpura2 melhirkan keislaman sedngkan hatinya ttp kufur kdp Allah SWT.. Orang yang mengamalkan sifat ini digelar MUNAFIK. Firman Allah y brmksd:  " mereka mengaku beriman kepada Allah dab hari akhirat sedangkan sebenarnya mereka tidak beriman" ( surah al-baqarah 2: ayat 8)

 Berdasarkan sebuah hadis: Abdullah bin Umar bin Asy r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda" sesiapa yang ada padanya empat perkara tersebut jadilah dia seorang yang benar-benar munafik. sesiapa yang ada satu daripadanya bererti dia ada satu sifat munafik sehinggalah dia meninggalkannya: iaitu apabila bercakap dia berdusta,apabila diberi amanat dia khianat, apabila berjanji dia memungkiri dan apabila bertengkar dia melampaui batas" (al-bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan